Volkswagen Golf GTE – En grönare Hot-hatch?

vwgolfgte
1_riktig
0
2
4
3
5
11
10
6
7
8
9
1_riktig
0
2
4
3
5
11
10
6
7
8
9
previous arrow
next arrow
I samband med att Volkswagen släppte den sjunde generationen Golf införde man en ny gren i släktträdet, Golf GTE. Denna plug-in hybrid skulle vara sportig nog för att få sitta vid samma bord som Golf GTI på oktoberfesten, men med en svagare drivlina och ett tungt batteri blev den aldrig någon utmanare till GTI:n. Trots det sålde den så pass bra att Volkswagen under en period fick stänga orderböckerna för att hinna med att trycka ut bilarna ur fabriken. Men i en värld med inte bara ett klimatmål att nå var det ingen högoddsare att GTE:n skulle få leva kvar i modellprogrammet. Nu har Volkswagen tagit sats igen och GTE:n är tillbaka. Den här gången i den åttonde generationens kläder och med en kraftökning på nästan 40 extra hästkrafter. Det sistnämnda är något som ligger helt i linje med FyraHjuls värderingar och därför har vi den här veckan testat nya Golf GTE.

Test: Volkswagen Golf GTE

Årsmodell: 2021.
Motor: Fyrcylindrig turbomatad bensinmotor, elmotor. 245hk, 400Nm.
Kraftöverföring: sexväxlad dubbelkopplingslåda, automatisk.
Toppfart: 225 km/h.
0-100 km/h: 6,7 sek.
Vikt: 1680 kg.
Årsskatt: 360 kr.
Blandad förbrukning: 1,6 l/100 km.
Pris: från 436 900 kr.

Ett nose job eller två
När vi i somras recenserade den ”vanliga” Golfen gav vi den beröm för att även standardversionen tuffat till sig utseendemässigt, men för att man ska slippa förväxlas med hemtjänstens armada av vita Golfar har GTE:n fått en atletisk skönhetsoperation och resultatet har Volkswagen all anledning att vara stolta över. Bland annat innebär de kirurgiska ingreppen ett honeycombmönster i fronten och en LED-list under motorhuven som sammankopplar de två ögonbrynsliknande strålkastarna till ett välansat ”monobrow”. Du får också större fälgar samt en kromad list i bak som imiterar utseendet av avgasrör, för något synligt sådant får du inte. Det är kanske lika bra, för med en fyrcylindrig motor på 1,4 liter är det svårt att få till ett maffigt motorljud hur man än vrider och vänder på det, så synliga slutrör i konservburksstorlek hade inte gjort någon lyckligare. I GTE:n är det ändå samarbetet mellan förbränningsmotorn och elmotorn som ska stå för magin.

Tillsammans utvecklar de båda motorerna 245 hästar och 400 Nm i vridmoment, tillräckligt för att få antisladdsystemets varningslampa att blinka i takt med mina hjärtslag hela vägen upp till120 km/h i de närmast arktiska klimat Mellansverige bjöd på under veckan vi testade bilen. Hittar du en torr sträcka tar den dig från 0 till 100 km/h på 6,7 sekunder och tack vare elmotorn agerar den snabbare än en försäljare utanför ett köpcentrum på minsta lilla visat intresse. I sportläget förhöjs körupplevelsen ytterligare, precis som sig bör. Styrningen blir tyngre, fjädringen styvnar till och ett konstgjort motorljud pumpas ut ur högtalarna. Det senare är ett något kontroversiellt ämne, men för någon som växte upp med att sätta pokémonkort i bakhjulet på cykeln kan jag inte låta bli att dra på smilbanden när varvtalet närmar sig den röda linjen.

Följden av batteridopning
Så länge vägen liknar en landningsbana finns inte mycket att anmärka på, men när vägen blir slingrigare lämnar bilen tyvärr något mer att önska. Du tar dig förvisso självsäkert igenom kurvorna, men styrningen blir aldrig så exakt som man förväntar sig av en fullfjädrad hot-hatch och energiåtervinningen från bromsarna gör att bromspedalen tappar nästintill all känsla. Resultatet blir att man känner sig aningen frånkopplad från körningen. Kör du dessutom slut på elmotorns batteri lämnas du med en uteffekt på 150 hästar från den ödmjuka förbränningsmotorn, samtidigt som det tomma batteriet som du fortfarande släpar runt innebär ett viktpåslag motsvarande två ölkaggebestyckade män i baksätet, vilket resulterar i en långt ifrån upphetsande körupplevelse. Med ett fulladdat batteri och en sansad förare blir snittförbrukningen förvisso snuskigt låg, men då en Golf GTI är nästan 100 000 kr billigare ska det köras bra många mil för att spara in mellanskillnaden innan det argumentet ska kunna användas till GTE:ns fördel.

Välbekant interiör
När vi först stiftade bekantskap med Golfen överträffade interiören våra förväntningar och i GTE:n är det mesta sig likt. Stolarna har dock bytts ut till sportstolar vilka är bekväma nog för att tugga mil efter mil på motorväg. Samtidigt kramar de om mig tillräckligt mycket att jag under veckan med bilen kan lägga tyngdtäcket åt sidan om nätterna. Stolarna är dessutom klädda i det anrika rutiga mönster som gått i arv från GTI-generation till GTI-generation, men här skräddarsytt till GTE-grenen i släktträdet då de röda detaljerna givetvis är utbytta till blå.

Även ratten är utbytt till en sportigare version med perforerat läder, blåa detaljer och ett GTE emblem för att påminna dig om att det inte är en vanlig Golf du rattar. Den må se bra ut och känns minst lika bra i händerna, men i samma veva som de här förändringarna valde Volkswagen att byta ut knapparna på ratten till någon sorts semi-touchvariant som får klart underkänt. Efter en vecka med bilen är det fortfarande inte helt logiskt hur jag styr farthållaren. Med tanke på den kritikerstorm man redan mött efter beslutet att ta bort dem fysiska knapparna till ljudvolym och klimatanläggning bör det kanske diskuteras huruvida den knappansvarige ingenjören verkligen borde vara välkommen tillbaka till campus när vi i en pandemifri värld återvänder till kontoren.

Slutsats
När man utgår från den välavvägda bil en Golf är blir det svårt att göra fel och på det stora hela är det som man kan förvänta sig en på många plan bra bil, men man kommer inte ifrån känslan av att man tvångsmatat bilen med litiumsteroider för att få till en hot-hatch. Kraftresurserna finns där, men det känns ändå som att bilen trivs bättre med att låta elmotorn ljudlöst bära dig framåt på stillsammare manér snarare än att sätta nyblivna körkortstagare i pappas bil på plats. Det är tyvärr inte tillräckligt för att vi ska tycka att GTE:n förtjänar att få skåla med dem erkända hot-hatchesarna på marknaden och hybriden bör än så länge vara fortsatt förpassad till barnbordet.

Körglädje 7/10

Komfort 7/10

Lust att äga 8/10

Exteriör 7/10

Interiör 7/10

Praktikalitet 6/10

Prisvärd 5/10

Sammanfattning: Test av Volkswagen Golf GTE

6,71

Golf GTE – en kompromiss mellan hög körglädje och låg fordonskatt.
Vill du läsa mer?
Recension: Volkswagen Gold eTSI – Lagom blir bättre

Kommentarer inaktiverade.