Volkswagen T-Roc R – City-SUV med dubbla personligheter

IMG_7487
IMG_7523
IMG_7258
IMG_7371
IMG_7364
IMG_7357
IMG_7246
IMG_7324
IMG_7320
IMG_7328
IMG_7334
IMG_7332
IMG_7424
IMG_7379
previous arrow
next arrow
IMG_7487
IMG_7523
IMG_7258
IMG_7371
IMG_7364
IMG_7357
IMG_7246
IMG_7324
IMG_7320
IMG_7328
IMG_7334
IMG_7332
IMG_7424
IMG_7379
previous arrow
next arrow
En biltrend som etablerat sig de senaste åren och som fortsätter greppa tag om världens bilindustri är SUV-trenden. Biltypen för dig som vill ha ett större utrymme, en högre sittposition och som lever ett aktivt, eller vill verka leva ett aktivt liv. Dessvärre kommer dessa egenskaper ofta i form av ett stort åbäke till bil och för att råda bot på detta erbjuder sub-kategorin ”City-SUV” bilen för dig som vill ha kvar många av SUV-bilens fördelaktiga egenskaper utan att bilen behöver vara lika stor som en mindre studentlägenhet. Volkswagen T-Roc är ett praktexempel på en smart city-SUV. Genom sin praktikalitet och smidighet kombinerar T-Roc det bästa från SUV-världen med halvkombivärlden. Men att ge sig in i den förnuftiga SUV-världen som konsument ska inte behöva vara tråkigt enligt Volkswagen som har tillverkat en R-version av T-Roc. För att se om den upphottade versionen kan framkalla samma ångest över att med största sannolikhet förlora körkortet som bara en riktig sportbil kan har vi denna vecka testat nya Volkswagen T-Roc R!

Test: Volkswagen T-roc R

Årsmodell: 2020.
Motor: Fyrcylindrig, tvåliters turbomatad bensinmotor.
Kraftöverföring: Sjuväxlad dubbelkopplingslåda, automat.
Toppfart: 250 km/h.
Vikt: 1616 kg.
Pris: från 439.900kr.
Skatt: 7902kr.

Den vita lögnen
Vid första anblick ser man inte större skillnader mellan R-varianten av T-Roc och ursprungsvarianten, vilket kan vara fördelaktigt i vissa stunder. Ponera följande situation: Du och din partner ska bilda familj och för att ha plats till er framtida nytillkomna familjemedlem måste du göra dig av med din älskade Miata och köpa det du fruktat hela ditt bilälskandes liv. En praktisk och ekonomisk vardagsbil som kan förflytta familjen säkert och billigt. Riktiga glädjeåk som Dacia Duster, Toyota Prius och Ford C-Max står högt upp på listan som framtida familjebil hos din partner. Väl i bilhallen drar du snabbt med din partner bort till den nytvättade, vita Golf GTI:n med svarta fälgar och menar att den skulle platsa perfekt på er något ostädade uppfart. Din partner vägrar och med det är det dags att sätta din föruttänkta plan i spel. ”Okej, men den där då?” säger du och pekar lite blygt mot den knallblåa city-suven som står borta i hörnet. Praktisk, gott om plats och säker är tre argument som passar VW T-Roc R väldigt väl och detta nämner du för din partner som skiner upp och blir stolt över ditt förnuftiga val. Innan din partner märker att det sitter fyra avgasutblås på baksidan av bilen drar du snabbt bort din partner till försäljaren och skriver på papperna. Ni båda åker hem nöjda, din partner för att ni införskaffat er en ekonomisk bil och du för att du kommer vara snabbast till dagis.

Stå ut från mängden på dina egna villkor
Förutom det sänkta chassit och de dubbla avgaspiporna existerar det inte några större detaljer som särskiljer T-Roc R från sin ursprungsvariant. Detta medför att T-Roc R är utmärkt på att smälta in bland de andra familjebilarna i morgonpendlingen. Det är först när du som förare lägger i sportläget som bilen står ut tydligt gentemot sina tamare konkurrenter i form av att eventuella krigsveteraner runt omkring dig får PTSD av Akrapovicavgassystemet. Som visserligen är ett tillval, men samtidigt inte för finns ett Akrapovicavgassystem med på listan över tillgängliga tillval så är det mer ett måste än ett alternativ.

T-Roc R har precis som basversionen av T-Roc en läcker utsida i form av ett smidigt och kompakt chassi som ger av en tydlig premiumlook. Det sänkta chassit stärker bilens rykte som häftig city-suv ytterligare. Färgkombinationen på pressbilen som bestod av en mörkblå metalliclack tillsammans med svarta sportfälgar gav ett elegant och sportigt utseende.

Interiören lämnar en bitter eftersmak
Inuti körkupen har Volkswagen lyckats med att få in sportig körkänsla i ett bilformat som oftast inte upplevs som särskilt dynamiskt. Det är möjligt att sänka ner stolen rejält så man sitter lågt ner i bilen, vilket man gärna gör i en bil av dynamisk karaktär. Visserligen är det en smålustig känsla att sitta lågt i en SUV men man vänjer sig snabbt. Sportstolarna balanserar sportighet och bekvämlighet bra, vilket gör resan till en behaglig upplevelse när man framför bilen i en lugn takt samtidigt som man sitter tryggt när man behandlar villagatorna som en go-kartbana.

Om bilens utseende speglar en bild av att vara påkostad så är insidan en helt annan historia. T-Roc R skämmer inte bort föraren, något vi är vana vid när det gäller Volkswagen och tyska bilar i stort. Interiören upplevs aningen för plastig och de blåa panelerna som går längst instrumentpanelen som förmodligen satts in för att ge en dynamisk och elegant look påminner mest om ett stylingkit från Biltema. Bilen kostar trots allt nära en halvmiljonkrona och när man spenderar den typen av pengar på en bil vill man ha något mer, speciellt när man är van vid att få en betydligt lyxigare upplevelse av Volkswagen.

City-suvarnas Blixten McQueen
Men bilens trista interiör glömmer man snabbt bort när man testar på bilens mer dynamiska sidor. T-Roc R bjuder på lekfulla köregenskaper olikt den typiska, tråkiga city-suven. Närmast kan T-Roc R beskrivas som en smått onykter variant av det lekfulla syskonet Golf R. Citysuven besitter dynamiska karaktärsdrag men upplevs svajigare i kurvan och förmedlar inte samma intensiva körupplevelse som syskonet, vilket knappast kommer som en överraskning med tanke på att bilen både är tyngre och besitter en högre markfrigång. Men jämfört med många andra city-suvar framstår bilen som blixten McQueen då det är få andra SUV:ar som kan få en att höja på mungiporna som Volkswagen T-Roc R.

Något jag beundrar med T-Roc R är bilens dubbla personligheter. Den besitter två helt olika sidor. När man vill använda fordonet som en behaglig familjetransport gör den det jobbet suveränt. Den är bränslesnål, komfortabel och tar sig fram lite var du vill tack vare dess SUV-egenskaper. När mörkret sedan faller slänger man i sportläget och precis som Patrick Bateman slår bilen om helt och byter ut sin något charmiga och trygga personlighet till en hetsig och aggressiv karaktär. Styrningen upplevs som rak och bestämd och med 300 galopperandes hästar under huven går det snabbt på landsvägarna. Det artificiella motorljudet får hjärtat att pumpa snabbare och emellanåt vid dynamisk körning glömmer jag faktiskt bort att jag sitter i en SUV, vilket är ett toppbetyg i sig.

Slutsats
Vad Volkswagen försökt göra med T-Roc R är att kombinera två bilar i en. Den praktiska och familjevänliga SUV:en och den hetsiga och dynamiska gaturacern. Vilket Volkswagen har lyckats väl med enligt oss. Förståeligt nog upplevs den inte lika upphetsande och dynamisk som lillsyskonet Golf R och interiören lämnar en tråkig eftersmak men bilen förblir fortfarande ett fullvärdigt alternativ för den som söker en praktisk SUV med dynamiska köregenskaper. Av denna anledning älskar vi Volkswagen T-Roc R. Vi vill helst slippa växa upp och tack vare praktiska och kraftfulla bilar som Volkswagen T-Roc R är det möjligt att rädda både ditt barnasinne och familjefriden.

Körglädje 7/10

Komfort 7/10

Lust att äga 5/10

Exteriör 7/10

Interiör 5/10

Praktikalitet 7/10

Prisvärd 6/10

Sammanfattning – Test av Volkswagen T-roc R

6,28



Tack vare T-roc R slipper jag växa upp.
Vill du läsa mer?
Recension: Mercedes-Benz A45S – Hot-hatch på steroider

Kommentarer inaktiverade.