Seat Leon – När förnuft och körglädje möts

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider
Listan över bilar baserade på Volkswagengruppens MQB-plattform har ungefär lika många namn som det finns Skarsgårds i Hollywood och den fjärde generationen av SEAT Leon är ett av de senaste tillskotten på listan. Med sloganen ”Born in the sun”, ett aggressivare utseende och sportigare köregenskaper än vad kusinerna från VAG-koncernens breda portfölj erbjuder hoppas SEAT kunna locka de yngre köparna. En solskensströsslad Golf låter i teorin som upplagt för succé, så i ett försök att krama ur det sista ur sommaren har FyraHjul testat nya SEAT Leon FR.

Test: Seat Leon

Årsmodell: 2020
Motor: Fyracylindrig turbomatad bensinmotor, mildhybrid.
Kraftöverföring: sjuväxlad dubbelkopplingslåda, automatisk
Toppfart: 221 km/h
0-100 km/h: 8.4 sek.
Vikt: 1447 kg.
Årsskatt: 3640 kr
Blandad förbrukning: 4.8 l/100 km
Pris: från 266 900 kr

Det var åtta år sedan SEAT lanserade den förra generationen och designteamet ansvariga för exteriören har inte legat på latsidan. Bilen har vuxit åtta centimeter på längden och karossen har fått distinkta veck och linjer som ger ett kaxigt utseende, men de trekantiga ledstrålkastarna karakteristiska för SEAT är givetvis kvar. Bilen vi testar är bestyckad med FRpaketet. Det bjuder på satingrå detaljer kring grillen, fejkade luftintag och satingrå backspeglar. I bakändan sträcker sig bakljusen över hela bilen. Snyggt och modernt i min mening, men den animationen som görs när man låser eller låser upp bilen känns lite som en gimmick jag hade klarat mig utan. En gimmick jag däremot gillar är hur det projiceras ”Hola” ur backspeglarna och ner i backen. Jag som läst spanska i fyra år på högstadiet vet att hola betyder hej, och det redan goda första intrycket förstärks när det hädanefter känns som att jag och bilen förstår varandra på ett lite djupare plan. Så pass att jag nästan väljer att se mellan fingrarna på dödssynden SEAT begått i form av falska avgasutblås…

Interiör importerad från Tyskland
Invändigt syns det desto tydligare att det är en VAG-modell vi har att göra med. Många detaljer känns igen från den senaste generationens Golf, på gott och ont. Den trevliga lilla växelspaksknoppen modellerna med automatlådor får och den diskreta och minimalistiska panelen för att styra strålkastarna får tummen upp, touchpanelen för att ändra volym och temperatur på klimatanläggningen får motsatsen. På tillvalslistan hittar du bland annat ambientbelysning, en smal strimma av ljus som löper från den ena backspegeln över till den andra. Väldigt snygg i sin enkelhet. I denna har man också integrerat dödavinkeln-varnaren som lyser upp en sektion i ljusstrimman när en annan bil befinner sig snett bakom. En av de mer eleganta lösningar jag träffat på.

Helhetsintrycket ligger i linje med det man förväntar sig. Bilen bjuder inte på samma wowupplevelse vi fick när vi provkörde den nya Golfen, men SEATen lämnar heller inte något mer att önska. För att bättre matcha exteriören får FR-modellen röda kontraststygn i stolsklädseln och i den sportigare ratten som också har perforerat läder, men de röda stygnen och de satingrå backspeglarna kapar inte sekunder runt Circuit de Barcelona-Catalunya. Återspeglas inte utseendets sportighet i körningen faller konceptet platt. Tyvärr är det också det som händer. Likt en Tinder-bio innehållandes ”gillar TV-serier och att resa” upplevs bilen ganska karaktärslös, till en början det vill säga.

Från baksmälla till vilddjur
Testbilen har ett och annat ess i rockärmen och är utrustad med både den progressiva styrningen och adaptiva stötdämpningen och med det också körprofilsväljaren. Ett byte från komfort till sport gör att bilen helt ändrar personlighet från söndagsmorgonens baksmälla till vilddjuret på dansgolvet kvällen innan. Fast med vilddjur menar jag kanske inte det lejon som bilens namn syftar på, utan snarare något lite mindre. Motorn levererar ödmjuka 150 hästar, men tack vare den sjustegade DSG-lådan och mildhybridsystemet finns det tillräckligt med bottenvrid för att bilen ska upplevas pigg i stadstrafik. Styrningen går från känslan att veva i rumstempererat smör till att bli rejält tung och eggar på mig att gå in i kurvorna fortare än vad som känns socialt accepterat samtidigt som fjädringen som styvnat till rejält ser till att jag fortfarande är vid liv när jag kommit ut på andra sidan.

I själva verket går det inte så fort som det känns. Bilen bjuder på mer körglädje än vad som enligt hastighetsmätaren vore möjligt. ”Slow-car fast” helt enkelt. Du kan begrava högerfoten långt ner i fotbrunnen, men när det känns lagom ligger du fortfarande precis i gränslandet till vad polisen tycker är värt en fortkörningsbot. För med 150 hästar är man såklart inte snabbast på Autobahn, men på våra svenska motorvägar räcker det gott och väl för att ta sig om både husvagnar och de ryckiga förarna som ännu inte hittat knappen till farthållaren. Tycker du dig dessutom veta bättre än SEAT kan du i körprofilen ”individual” i 15 steg välja precis hur hård fjädringen ska vara. Där du från sportläget ytterligare har tre steg upp om du verkligen vill känna varje spricka i asfalten i svanskotan.

Slutsats
Under veckan jag kör bilen pendlar jag mellan längtan efter mer kraft och att känna mig rätt nöjd med vad bilen har att erbjuda. Det är en ny upplevelse för en man i min ålder där det rätta svaret alltid har varit mer kraft! SEAT har lyckats väl med den fjärde generationen Leon. Så väl att jag utan att behöva tänka efter speciellt länge valt en Leon över en Golf. För när körglädjen överträffar det man förväntar sig så distraheras man tillräckligt för att inte lägga märke till den något billigare interiören. Men också för att man kan specca en Leon med tidigare nämnda tillval och fortfarande ha pengar över till en vecka eller två på Mallorca jämfört med en Golf med samma motoralternativ. Till slut landar jag ändå i att jag önskar mer kraft och då erbjuder SEATs avknoppning Cupra en Leon med det dubbla antalet hästar, men för föraren som är aningen mer rädd om sitt körkort, men ändå gillar att köra är den nya SEAT Leon FR en utmärkt bil.

Körglädje 7/10

Komfort 6/10

Lust att äga 8/10

Exteriör 7/10

Interiör 6/10

Praktikalitet 6/10

Prisvärd 7/10

Sammanfattning: Test av Seat Leon

6,71

Hot hatchen när du hellre lägger pengarna på annat än soppa och fortkörningsböter.
Vill du läsa mer?
Recension: Volkswagen Gold eTSI – Lagom blir bättre

Kommentarer inaktiverade.