Skoda Kodiaq RS – Familjekompromissen

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
previous arrow
next arrow

När det kommer till vettiga och ekonomiska familjebilar är det få biltillverkare som gör det lika bra som Škoda. Så när det tjeckiska bilmärket fick för sig att tillverka den snabbaste sjusitsiga SUV:en som någonsin kört runt Nürburgring blev vi både förvånade och nyfikna. Någonstans i den tjeckiska bilfabriken fick företaget nog av att tillverka vettiga och vardagliga ekonomibilar och valde att spetsa till den praktiska familjesuven Kodiaq för att se till att bilen blev den snabbaste av sin sort på banan. Därav har vi denna vecka provkört nya Škoda Kodiaq RS för att lista ut om den sjusitsiga kungen av Nürburgring kan göra familjelivet mer fartfyllt.

Test: Skoda Kodiaq RS

Årsmodell: 2020
Motor: Fyracylindrig tvåliters turbomatad dieselmotor.
Kraftöverföring: Sjuväxlad, automat.
Toppfart: 221 km/h
0-100 km/h: 6,9 sek.
Vikt: 1986 kg.
Årsskatt: 14870 kr
Blandad förbrukning: 6.4 l/100 km
Pris: från 468.400 kr

Familjemedlare
Škoda Kodiaq RS introduceras i sent 2018 och skulle fungera som en medlare i familjerelationer. Om du är eller har varit småbarnsförälder känner du säkert igen dig i följande dilemma. Det är dags för bilköp och din resonabla partner vill ha en bil som är trygg, rymlig och ekonomisk. För att säkerställa familjefriden nämner du inte det faktum att du hellre säljer huset och lämnar barnen till sina mor- och farföräldrar på heltid för att du ska ha råd att köpa en bakhjulsdriven Porsche. Därav går du med på din partners förståndiga men tråkiga argument. Men som motkrav ställer du det högst rimliga motkravet: att bilen ni köper ska vara den snabbaste av sin sort runt ökända Nürburgring.

Ett dilemma det tjeckiska företaget kände igen och fyllde därför tomrummet på marknaden med Kodiaq RS. En SUV som ska ha kvar alla de praktiska egenskaperna som ursprungsmodellen men adderat ett gäng hästkrafter och sportiga detaljer för dig som inte riktigt växt upp ännu. En bil som med sina tekniska uppgraderingar har satt rekord på en av världens kändaste racingbanor!

I händerna på Sabine Schmitz satte Kodiaq RS rekordvarvet på 9.29 sekunder runt Nürburgring. Hände detta för att Škoda lyckats bända naturlagarna och gjort att SUV:en flugit fram likt Max Verstappen bakom ratten i en F1-bil? Förmodligen inte. Snarare för att det (tyvärr) inte är någon norm bland biltillverkare att slänga ut deras sjusitsiga alternativ på banan.

Kaxigt och imponerande utseende
För att ge Kodiaq RS rätt attityd har Škoda slängt på några riktigt snygga fälgar och slipat till chassit lite subtilt men tillräckligt för att skapa en kaxigare image. Resultatet är en kaxig exteriör som man finner sig själv kolla tillbaka på när man går ifrån sin bil.

Interiört sett imponerar Kodiaq RS. Det är nästan så man vill sitta i racingoverall och hjälm när man rattar den kolossala SUV:en. Stolarna är komfortabla och ser sportiga ut. De röda sömmarna som går längs stolarna och ratten platsar den sportiga kupén perfekt och om man inte förstått att bilen är kapabel till att framföras i en rask takt genom bilens utsida är man väl införstådd med det när man hoppat in i bilen. Men sportigheten kommer inte på bekostnad av bilens praktiska delar. I grund och botten har du en vanlig Kodiaq vars främsta uppgift är att förflytta familjen från A till B på ett bekvämt och säkert sätt och det gör den utmärkt.

Bilen känns rymlig och införskaffar du dig den sjusitsiga varianten kan du agera skolbuss till dina och grannskapets ungar. Några fullvuxna är det inte tal om då benutrymmet längst bak förståeligt nog är nästintill obefintligt.

Kompetent men saknar kraft
Men tack vare bilens grymma image som den till stor del får av dess sportiga interiör och exteriör så är det svårt att inte bli irriterad på Kodiaq RS. Inte för att den på något sätt är en dålig bil. Den är skön att köra med gott om kraft i bottendraget vilket gör att man snabbt kommer igång från stillastående samtidigt som man får en schysst bränsleekonomi. Trots stora, sportiga fälgar är bullernivån låg inuti bilen och den komfort fordonet bjuder på oavsett om man kör längs fina nyasfalterade tyska motorvägar eller längs ovårdade skogsstråk gör varje bilresa till ett rent nöje för hela familjen.

Problematiken är att bilen lovar så mycket mer än vad den ger. Den tvåliters stora dieselmotorn på 240 hästkrafter är bränslesnål och effektiv men den lever inte upp till bilden som man får av bilen. Den är helt enkelt inte snabb nog. Bilens aura får en att känna sig som SUV-världens Daniel Ricciardo och därför känner man sig begränsad av de klena fartresurserna. Samtidigt så förstår jag vad Škoda försöker göra med sina RS-modeller. Målet är att skapa en lite roligare familjebil och inte ett högst raffinerat banvapen. Men när så många andra aspekter av bilen skriker racing och buskörning så hade man velat ha mer.

Mission impossible
Att tillverka en sportig SUV är ett svårt uppdrag. När du tillverkar en SUV tar du bort nästintill alla sportiga egenskaper som kommer med en bil. Mest uppenbart är den tunga vikten som begränsar accelerations- och bromstider men andra faktorer spelar också in. Som till exempel den höga sittpositionen som dödar upplevelsen av att vara ett med vägen.

Hur gör man då? Vissa biltillverkare har lyckats tillverka SUV:ar som trots sina kolossala storlekar är vansinnigt roliga att köra och de har alla en gemensam faktor. Nämligen en fruktansvärt massa hästkrafter. Exempel på detta är bland annat BMW X5M och Porsche Cayenne Turbo. Båda är tungviktare med plats för hela familjen och har kraft nog under huven för att köra ifrån många sportbilar. Men utan ett starkt kraftpaket under huven så faller sportiga SUV:s oftast platt.

Škoda har inte tagit vara på Kodiaq RS potential. Genom att erbjuda kunderna ett ännu större motoralternativ som lever upp till den enorma förmåga bilen har så hade man kunnat fånga in ännu en kundkrets. Förståeligt nog hade det gått emot hela Škodas identitet att tillverka en vansinnig prestandasuv men ett något starkare motoralternativ hade verkligen satt fart på Kodiaq RS.

Slutsats
Kodiaq RS må vara den sjusitsiga kungen av Nürburgring men inte av vägen. Škodan är ett roligt alternativ ifall man behöver en stor familjesuv men ändå vill krydda till vardagen lite. Men när man väl kör inspirerat räcker inte kraften till på långa vägar. Om Škoda vågat gå all-in med Kodiaq RS och erbjudit ett större kraftpaket hade bilen blivit betydligt mer attraktiv och därav även kunnat konkurrera i prestandasuvsdjungeln. Kodiaq RS förblir fortfarande en väldigt skicklig familjebil för dig som vill kombinera praktikalitet med bus men känslan av förlorad potential är oundviklig.

Körglädje 6/10

Komfort 7/10

Lust att äga 6/10

Exteriör 7/10

Interiör 8/10

Praktikalitet 8/10

Prisvärd 7/10

Sammanfattning – test av Skoda Kodiaq RS

7


Vi håller tummarna för att resterande biltillverkare ska följa Skodas fotspår och bränna däck runt Nürburgring med deras sjusitsiga bilmodeller.
Vill du läsa mer?
Recension: Ranger Rover Sport PHEV – Brittisk lyx på fyra hjul



Kommentarer inaktiverade.