Ford Mustang Bullitt – Glädjepiller i amerikanskt format

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

Det finns få bilar som är så igenkännbara som Ford Mustang. Muskelbilen som förekommit i snabba biljakter i actionfilmer och som figurerat på planscher i grabbars tonårsrum sedan mitten av 60-talet. Kanske är det därför Ford Mustang är en av Europas bästsäljande sportbilar. Vilket kan kännas oväntat då vi på denna sida Atlanten ofta föredrar bilar med låg vikt, mindre motorer och tysk ingenjörskonst. Därför kan det tyckas märkligt att en bil som väger lika mycket som ett mindre passagerarflygplan och som är iförd en stor femliters åttacylindrig bensinmotor som avverkar tre hektar skog och utrotar två djurarter per körd kilometer säljer så bra i denna del av världen. För att undersöka detta har vi därför denna vecka provkört nya Ford Mustang Bullitt!

Test: Ford Mustang Bullitt

Årsmodell: 2019
Motor: Åttacylindrig, femliters sugmotor.
Kraftöverföring: Sexväxlad, manuell.
Toppfart: 260 km/h
0-100 km/h: 4,5 sek.
Vikt: 1851 kg.
Årsskatt: 17960kr.
Pris: Från 542.000

Ett heligt varumärke
Den vrålandes och aggressiva bilen som går under namnet: ”Mustang” är idag lite av en kultbil. Ända sedan Ford Mustang lanserades 1964 har varumärket förknippats med stora motorer och fartresurser som får ditt körkort att skaka av rädsla för att bli omhändertaget av farbror polis. Idag kan Mustangen ses som en symbol för den amerikanska muskelbilen. Stor och tung med massor av mullrandes hästkrafter.

Mustang varumärket är därför nästintill heligt i bilkretsar och bilfantaster gillar inte när varumärket smutsas ned vilket märktes när Ford lanserade deras nya elektriska SUV, Ford Mustang Mach-E. Det tog inte lång tid efter lanseringen innan sociala medier fylldes med kritiska kommentarer som menade att Mustang inte har något att göra med en SUV. En biltyp som förknippas med körglädje lika ofta som Edward Blom förknippas med veganism.

Ford Mustang Bullitt
Pressbilen som vi hade till förfogande under veckan var ingen vanlig Ford Mustang. Det var en specialbyggd Mustang som går under förteckningen: ”Ford Mustang Bullitt”. Bilen byggdes som en hyllning till den klassiska actionfilmen ”Bullitt” som släpptes år 1968. I filmen jagar Steve McQueen skurkar i en mörkgrön Ford Mustang GT 390, och det är den bilen som Ford försöker efterlikna med denna hyllningsbil. Vad detta innebär är bland annat att du kan välja samma läckra gröna färg som Steve McQueen hade på sin Ford. Om du köper en Bullitt i USA så producerar bilen 475 hästkrafter. Men här i Europa får du nöja med 460 stabila hästar, vilket enbart är en ökning med 10 hästkrafter från vanliga Mustang.

Bilen har fått en mer klassisk och elegant look genom att man exempelvis valt att plocka bort spoilern. Bak på bilen har man satt på en Bullitt logga som i våra ögon inte ser särskilt aptitretande ut och fram på bilen har man valt att plocka bort den igenkännbara hästen från grillen.

Som unga motorrecensenter så ställer vi oss frågan om hur relevant filmen ”Bullitt” egentligen är idag. Den kända biljaktsscenen från filmen må tidigare ha varit en av världens coolaste bilscener men enligt dagens standard är den rätt dåsig. Kanske hade Ford träffat bättre om de slängt på ett extravagant kjolpaket och målat dubbla vita ”stripes” över bilen och kallat Mustangen för ”Ford Mustang: Tokyo Drift”.

Sparsam interiör
En punkt som inte imponerar är körkupén. Främst känner man att det är här man har sparat pengar genom att nästintill allt består av hårdplast. Infotainmentsystemet känns utdaterat och inte alls på samma tekniska nivå som sina europeiska konkurrenter. Men jag kan uppskatta enkelheten som faktiskt bidrar till körkänslan. Bakom ratten är det du, din manuella växellåda och den bastanta V8:an mot världen. Glöm bort fyrhjulsdrift, supersnabba växellådor och överflödiga tekniska leksaker.

Ford Mustang Bullitt är faktiskt rätt bekväm och rymlig. Om man äger en sportbil med fyra säten används förmodligen oftast baksätet till diverse packning och småbarn. Men det är faktiskt fullt möjligt att få in två fullvuxna passagerare i baksätet utan att det blir jätteobekvämt för passagerarna, vilket är passande när man vill ta med sina vänner på en längre biltur. De läckra sportstolarna som har gröna sömmar för att matcha bilens exteriöra färg är både komfortable och praktiska. Stolarna greppar om dig ordentligt vilket gör att du kan ta varje kurva som om du vore Vin Diesels stuntförare utan att glida runt i förarstolen.

En ytterst kompetent sportbil
Det finns få lagliga preparat som kan få dig lika lycklig som när du kör runt i en Ford Mustang. Det intensiva mullret som enbart kan komma från en stor V8-motor gör dig knäsvag. Marken skakar när du dånar förbi i din Mustang. Bilen har ett massivt grepp längs vägarna och det är fruktansvärt roligt och givande att köra bilen inspirerat. Trots att bilen är bakhjulsdriven med mängder av hästkrafter så känns den relativt lätt att kontrollera. Detta gäller förståeligt vis när ESP-systemet är igång. Vi har sett tillräckligt många: ”Ford Mustang Crash Compilations” på Youtube för att veta att man inte rör antispinnen såvida man inte är dundersäker på vad man håller på med.

Vad som symboliserar denna bil är den råa styrkan som finns till ditt förfogande. Bilen är stor och väger mycket vilket gör att den upplevs som klumpigare än en europeisk sportbil. Den manuella växellådan känns tung och är emellanåt jobbig att ha att göra med. Men detta kan man förbise tack vare den massiva femliters V8:an på 460 hästkrafter som gömmer sig under huven. När du trycker gasen i botten skjuter bilen iväg med en sådan kraft att du slängs bakåt i förarsätet och kraften slutar inte förrän den elektroniska hastighetsspärren träder in vid 260 kilometer i timmen. Den euforin man upplever när man pressar bilen till det yttersta och hör det fantastiska mullret som enbart en amerikansk muskelbil kan producera kan till och med få Greta Thunberg exalterad.

Med en Mustang så är det lätt att få nya vänner. När jag stötte på andra Mustangförare på vägen vinkade vi glatt till varandra i sann busschaufförs anda. Jag har även lärt känna personalen på den lokala bensinstationen bättre än min egen familj efter att ha varit där varje dag för att fylla upp besten med bränsle som den konsumerar i en rasande takt. Det går dock att köra bilen relativt snålt om man verkligen vill. Problematiken ligger i att samma sekund som vägen öppnar upp sig skriker varenda cell i kroppen att du ska växla ner och låta motorn vråla. Det lär krävas en människa med stor dedikation och en vilja starkare än John Wicks för att stå emot detta begär. En uppgift jag ofta misslyckades med och därav flög jag ofta ner för vägarna samtidigt som jag kunde se bränslemätaren sjunka framför mina ögon. Frågan som ständigt upprepades i mitt huvud var: ”Vad kommer jag förlora först? Greppet om min privatekonomi eller körkortet?”

Flest hästkrafter per krona
Kanske ännu en anledning till att Ford Mustang är en av Europas bästsäljande sportbilar är priset. För 472.000kr får du en Ford Mustang i sitt billigaste utförande. Du kan alltså köpa en ytterst kompetent sportbil med strax under 500 hästkrafter för mindre än en halv miljon. Det finns ingen annan biltillverkare som erbjuder i närheten av så många hästkrafter för samma pris. Visserligen behöver du dras med en ofattbart hög skatt men många sportbilsägare väljer ofta att enbart ställa på bilen under sommarmånaderna, vilket i det stora hela gör att du får mycket sportbil för pengarna.

Slutsats
Abstinensen blev snabbt ett faktum efter att vi lämnat tillbaka bilen till Ford. Vi hade nyss spenderat en vecka med drogen som kallas för Ford Mustang. Köper man en Ford Mustang får man leva med en sparsam interiör och hårdplast i överflöd. Men det spelar ingen roll när man har en stor amerikansk V8:a under huven vars ljudkaraktär är lika beroendeframkallande som metamfetamin. Detta tillsammans med en robust manuell växellåda och bakhjulsdrift gör att man ständigt sitter med ett grovt leende på läpparna när man manövrerar bilen längs vägarna. Därför förstår vi nu varför Ford Mustang är så pass populär som den är. Vi anser att det inte skulle vara något annat än en ren skandal ifall Mustang inte vore en av Europas bästsäljande sportbilar.

Körglädje 9/10

Komfort 6/10

Lust att äga 8/10

Exteriör 8/10

Interiör 6/10

Praktikalitet 5/10

Prisvärd 9/10

Sammanfattning – test av Ford Mustang Bullitt

7,29


Vem måste jag rösta på i kommande val för att V8-motorer inte ska utrotas?
Vill du läsa mer?
Recension: Volkswagen Passat Alltrack GTS – Packåsna med eld i baken

Kommentarer inaktiverade.