Ford Kuga PHEV – Nutidens miljöhjälte

1
3
4
6
5
7
8
2
previous arrow
next arrow
1
3
4
6
5
7
8
2
previous arrow
next arrow
Egentligen skulle vi ha testat nya Ford Kuga PHEV på soldränkta vägar i Portugal iklädda badbyxor och sippandes på alkoholfria paraplydrinkar. Men på grund av de trista omständigheterna som pågår i omvärlden har vi istället fått byta ut drinkarna till mängder av kaffe för att hålla uppe humöret och värmen samtidigt som vi körde runt med Fords spännande nyhet Kuga PHEV på dem skånska vägarna.

Test: Ford Kuga PHEV

Årsmodell: 2020
Motor: 2.5 liters bensin- och elmotor, 225hk.
Kraftöverföring: CVT (Steglös växellåda)
Toppfart: 200 km/h
0-100 km/h: 9,2 sek.
Vikt: 1891 kg.
Årsskatt: 360kr.
Pris: Från 423200kr

För några månader sedan körde vi den tidigare generationen av Ford Kuga. En stor och häftig SUV som imponerade på oss med sina sportiga köregenskaper. Om man ville köra den tidigare versionen av Ford Kuga och vara miljömedveten samtidigt var det enda alternativet att köpa bilen utrustad med en etanolmotor. Vi kom fram till att etanol som drivmedel tillhör det förflutna och därför är vi väldigt exalterade över nya Kuga som finns tillgänglig som laddhybrid. Detta innebär inte bara att bilen är miljövänlig utan också att nya Kuga kommer bli en seriös konkurrent inom tjänstebilssegmentet.

Utseendevis imponerar nya Kuga med ett betydligt mer slankt och inte lika klumpigt utseende som föregående modell. Precis som med förra Kuga är ST-line mer ett måste än ett alternativ. Väljer du ST-line paketet får du bland annat andra stötfångare och större fälgar som förvandlar bilen från en monoton och klumpig SUV till något häftigt som urskiljer sig från de andra bilarna på parkeringen.

Invändigt lever dessvärre inte bilen upp till samma standard som utsidan då interiören känns plastig och billig. Dörrarna känns tunna och genererar inte det där härliga ”klankljudet” som man så gärna vill höra när man slänger igen dörren. Infotainmentsystemet och instrumentpanelen fungerar ypperligt och utan krångel men känns inte särskilt spännande. Bilen upplevs rymlig inuti med stora säten och gott om huvudutrymme och i bagaget finner du mängder av utrymme. I baksätet får hela 191 centimeter av mig plats utan bekostnad av komfort trots att förarstolen framför mig är inställd för samma längd.

Tidigare har vi prisat Ford Kuga för dess lekfulla och sportiga egenskaper. Visserligen köper man inte en SUV som väger närmare två ton för att ta sig fram längs stan likt Ken Block i en bakhjulsdriven Mustang, men det är utan tvekan ett positivt karaktärsdrag som separerar bilen från många av dess konkurrenter. Nya Kuga är inget undantag utan den bjuder på ännu mer intensiv körning när man vill ha det. Ett problem med tidigare versionen av Kuga var att man ofta kände av den massiva vikten som bilen förde med sig, något vi anser förbättrats med den nya modellen. När man kör snabbt längs inspirerande landsvägar hänger nya Kuga med utan några större bekymmer och får dig att glömma bort det faktum att bilen du kör väger mer än gemene man efter en asiatisk buffélunch.

Enligt Ford ska bilen kunna ta sig upp till 56 km på ren eldrift. En räckvidd som går att nå i verkligheten om man låter sin körstil inspireras av en pensionär på väg till söndagsbingon. Som förväntas sänktes dock räckvidden något när man använder en lite tyngre högerfot och ett yngre sinne. Nya Kuga är som sin tidigare version ytterst trevlig att köra men CVT-växellådan lämnar mycket att önska. Problemet med CVT-lådor är att de tar ordspråket: ”Mycket snack och lite verkstad” lite för ordagrant. Motorn frustar högt när man trycker plattan i mattan men särskilt fort går det inte. Detta märks speciellt vid start från stillastående. Att accelerera upp till 100 km/h tar enligt Ford 9,2 sekunder vilket är i längsta laget för en hybrid på 225 hästkrafter.

Men utöver detta är det en trevlig upplevelse att sitta bakom ratten på nya Kuga. Den bjuder på en mjuk gång och flyter nästan fram längs vägen. Bilen sköter växlandet mellan el- och bensinmotorn så smidigt att du som förare knappt lägger märke till det. För det mesta kommer du använda dig av körläget där bilen använder en blandning av den elektriska- och bensinmotorn för att ge dig en så optimal förbrukning som möjligt. Men det är fullt möjligt att köra bilen med enbart den elektriska motorn eller om du bara vill köra på bensinmotorn för att spara batteriet till ett senare tillfälle.

Det finns få saker som säljer så väl som SUV:ar på den europeiska marknaden. Trots att majoriteten av dess ägare förmodligen aldrig använder bilen till det som den är ämnad för, nämligen off-road körning så säljs denna typ av bil som smör. Ford Kuga PHEV lär inte vara ett undantag då nya Kuga är en mycket kompetent SUV till ett konkurrenskraftigt pris. Tack vare hybridsystemet får bilen även ett lågt förmånsvärde och därav lär bilen även bli en hit för tjänstebilsförarna.

Vi rattade nya Kuga PHEV en heldag på skånska vägar. Trots ett tråkigt väder och darrandes händer som en olycklig konsekvens av vårt koffeinmissbruk lyckades bilen sätta ett leende på våra läppar. Ett häftigt utseende, semi-sportig körkänsla och ett attraktivt pris gör att vi tror att hybridsuven kommer sälja som handsprit under coronatider, både till privatpersoner och tjänstebilsförare. Olyckligtvis får man dras med en halvtråkig interiör och en högljudd och långsam växellåda men det är också det enda vi tycker talar mot bilen. Frågar du oss är det uppenbart att nya Ford Kuga PHEV inte är något annat än en ren succé för Ford.

Körglädje 6/10

Komfort 6/10

Lust att äga 6/10

Exteriör 8/10

Interiör 5/10

Praktikalitet 8/10

Prisvärd 8/10

Sammanfattning – test av Ford Kuga PHEV

6,71



Nya Ford Kuga PHEV lär dyka upp frekvent på dem svenska vägarna.
Vill du läsa mer?
Recension: Ford Kuga E85- Gårdagens miljöhjälte



Kommentarer inaktiverade.