Ford Focus ST – Pigg som en Duracellkanin

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

Ford Focus är en bil som ofta nämns när det pratas om körglada småbilar. Med lekfulla köregenskaper och en grym väghållning skapar bilen en körupplevelse utöver det normala. För att utnyttja Focus fulla potential som körglad halvkombi har Ford utvecklat Focus ST. En energisk småbil med 280 hästkrafter under huven som på papper verkar vara lika pigg som en Duracellkanin. Vi har därför provkört nya Ford Focus ST för att se om Duracellkaninen kan ta fram Ford Focus fullständiga potential och sätta krut på din vardag.

Ford Focus ST
Årsmodell: 2020
Motor: Fyrcylindrig, turbomatad 2.3 liters bensinmotor.
Kraftöverföring: Sexväxlad, manuell.
Toppfart: 250 km/h
0-100 km/h: 5.7 sek.
Vikt: 1539 kg.
Årsskatt: 9079kr.
Pris: Från 359.000kr

Invändigt
Ursprungliga Ford Focus är en ytterst kompetent och praktisk halvkombi som levererar bra med utrymme för dig och dina passagerare. I bagaget får du plats med diverse tillhörigheter och fäller du stolarna är ett spontant IKEA-besök inget problem för Focus. Focus ST följer samma trend och skiljer sig knappt från sin ursprungliga variant utan vad som skiljer är för det mesta smådetaljer som röda visare, röda sömmar och ett ST-emblem på ratten så du aldrig glömmer bort att 280 pigga hästar finns tillgängliga ett fottryck bort. Det som urskiljer sig mest från vanliga Focus invändigt är Recaro-stolarna. Det är racing-stolar som i vissa fall kan upplevas som hårda och aningen obekväma men kramar om dig hårt så du alltid sitter fast oavsett hur snabbt du kör i svängarna.

För att berätta för omvärlden att bilen du kör inte är någon vanlig Focus utan snarare en högst kompetent sportbil har Ford slängt på diverse exteriöra detaljer. Bland annat har bilen fått en större grill, en bakvinge och röda bromsok för att höja kaxighetsnivån. Precis som Duracellkaninen är iklädd ett orange linne så var testbilen utrustad med färgen: ”Orange Fury”. En skrikande och stöddig färg som bara är tillgänglig för ST-versionen av Ford Focus och som är perfekt för den med ett uppmärksamhetsbehov då den praktiskt sätt skriker: ”Kolla på mig!”. Inte för att detta är något negativt när det kommer till en sportbil då färgen är riktigt snygg och passar Duracellkaninens kaxiga personlighet.

Det är du och bilen mot världen
I en värld där bilar ständigt påtvingas tekniskt kluster är Focus ST en svalkande vind. Vad man uppskattar mest med bilen är enkelheten. Instrumentpanelen är simpelt uppbyggd med stora mätare för hastighet och varvtal. I mitten finns det en liten digital display som visar navigation, hastighet och annat smått och gott. Focus ST är en aggressiv bil som nästan enbart är utrustad med det essentiella. Snabba dubbelkopplingslådor kan slänga sig i väggen för denna amerikanska lekbil kommer utrustad med en robust manuell växellåda som sitter perfekt i handen.

Detta resulterar i en väldigt involverande körkänsla vilket är det jag vill ha när jag kör sportbil. Tekniska leksaker och instrumentpaneler som är fullproppade med diverse hjälpmedel må vara väldigt trevligt när man glider fram längs vägarna. Men när jag är ute i solen och kör bilen som om den vore stulen på slingriga landsvägar vill jag inte att något ska stjäla min uppmärksamhet. Jag vill vara ett med bilen och den känslan förmedlar Focus ST bättre än många av dess konkurrenter.

Focus ST har briljanta köregenskaper. När du slänger in bilen i kurvorna finner du inga spår av understyrning. Snarare känns det som att den överstyr bara en aning. Tillräckligt för att du ska komma genom varje kurva med ett skratt på läpparna men utan att du någonsin känner att du tappar kontrollen. Allt detta sker medan Focus ST bjuder på en ljudsymfoni som hade fått Idol-juryn att slänga guldbiljetter på bilen. Duracellkaninen morrar högt vid stillastående och vrålar vid acceleration. När du sedan släpper gaspedalen avslutar bilen symfonin med ett par magnifika smällar från avgasröret. Vad detta resulterar i är en intensiv ljudupplevelse.

Ford Focus ST är en lekbil
Allt detta gör Focus ST till en utmärkt bil när du är ute och kör inspirerat. Dessvärre är jag vuxen och måste därför bruka allvar emellanåt. Därför kan jag inte bränna däck och konsumera bensin som om jag vore ekonomiskt oberoende hela dagarna och det är då när man brukar allvar och kör någorlunda sansat som nackdelarna med Focus ST kommer fram. Avsaknaden av tekniska leksaker förvandlas till ett tråkigt moment när du pendlar fram och tillbaka från jobbet. Recaro-sätena tillsammans med en hård fjädring och sportfälgar gör att varje litet gupp i marken märks tydligt i körkupén. Den tidigare nämnda dubbelkopplingslådan som slängdes i väggen blir plötsligt väldigt åtråvärd när man sitter fast i köer eller kryper fram i innerstan.

Visserligen köper man inte en dopad halvkombi för komfortens eller lyxighetens skull men det finns konkurrenter som har hittat en mellangrund mellan körkänsla och komfort som t.ex. Golf GTI. Dessa konkurrenter når inte alltid upp till samma nivå av körkänsla som Focus ST erbjuder så vilken het-halvkombi som passar dig beror helt på personliga preferenser. Värdesätter du aggressivitet och körkänsla är Focus ST det självklara valet. Men om du vill ha en bil som du kan varva ner med emellanåt och som balanserar körglädje och komfort mer jämlikt är någon av dess konkurrenter kanske det bättre valet.

Slutsats
Ford Focus ST är oerhört körglad bil som aldrig misslyckas med att ge dig som förare ett stort leende på läpparna. Med en grymt sportig körkänsla och en förarmiljö som bjuder in till inspirerade körning förvandlas du till rallyförare så fort du hoppar in bakom ratten. Olyckligtvis kan man som vuxen inte bränna däck hela dagarna och det är när man måste köra lugnt och ansvarsfullt som man hellre hade suttit i en bil som haft en mer jämlik balans mellan körglädje och komfort. Men vad kan man egentligen förvänta sig av en Duracellkanin? Det är en oerhört pigg bil som aldrig vill varva ner och det är därför Focus ST sätter fart på din vardag.
Följ med på en snabb åktur med nya Focus ST!

Körglädje 9/10

Komfort 5/10

Lust att äga 8/10

Exteriör 7/10

Interiör 5/10

Praktikalitet 6/10

Prisvärd 7/10

Sammanfattning

6,71



Det är nästintill omöjligt att inte ha kul bakom ratten på nya Focus ST.
Vill du läsa mer?
Recension: Ford Focus Active Tourer – Kombibil på steroider

Kommentarer inaktiverade.