Ford Kuga E85 – Gårdagens miljöhjälte

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider
Biltillverkare världen över laddar upp med elbilar för att möta de hårda kraven som sätts på fordonsbranschen. Klimatet är ett ständigt växande problem och bilbranschen blir allt för ofta offer för politiska brandtal om klimatkrisen. Ford har därför som många andra tillverkare bestämt att el- och hybridbilar är framtiden. Men Ford anser också att det finns fler alternativ. Därför har de valt att också satsa på det äldre men miljövänliga drivmedlet E85. För att se om E85 är ett fungerande komplement till el- och hybridbilarna så har vi provkört Fords sportiga SUV: Ford Kuga E85.

Ford Kuga E85
Årsmodell: 2020
Motor: Fyrcylindrig, 1.5 liters flexifuelmotor.
Kraftöverföring: 6-växlad, automatisk.
Toppfart: 191 km/h
0-100 km/h: 9,7 sek.
Vikt: 1731 kg.
Årsskatt: 1350kr.
Pris: Från 259.900kr.
Bagageutrymme: 963 liter. (1,926*)
* Med fällda säten.

Nysatsning av Ford
Våren 2018 valde Volkswagen att avveckla Golf Multifuel i Sverige. Vid denna tid var det den enda etanolbilen som såldes i Sverige. Sedan dess har marknaden för etanolbilar varit död, fram tills nu. Ford har valt att göra en nysatsning på E85 då de anser att det finns potential i drivmedlet. Först ut i ledet av etanolbilar är Ford Kuga som nu blivit utrustad med en s.k. Flexifuelmotor.

Fördelen med etanol är att det är ett miljövänligt bränsle. E85 bygger på en blandning av 85% etanol och 15% bensin vilket bidrar till betydligt bättre effekter för miljön. Bland annat utvinns etanol från grödor som vete och sockerrör, vilket gör att etanol räknas som en förnyelsebar energikälla. Du kan därför köra omkring med din etanoldrivna bil med ett gott samvete samtidigt som du tankar billigare vid bensinstationen då E85 är skattebefriat.

Bygger på äldre generationen av Ford Focus
Det första man märker när man hoppar in i Ford Kuga E85 är att den följer samma stuk som den tidigare generationen av Ford Focus. Instrumentpanelen är tagen direkt därifrån och känns därför välbekant. Det är ett välfungerande och lättanvänt system, men något klumpigt. Just området runt infotainmentsystemet hade sett betydligt bättre ut om det bantats ner. Det må vara ett mittenparti som är lätt att använda, men innan man blivit bekväm med bilen blir det lätt väldigt mycket att ta in. Testbilen var utrustad med ST-line paketet, vilket gav bilen läckra röda sömmar längs stolen, ratten och växellådan. De svarta tygstolarna har långa komfortabla sitsar som man åker bekvämt i, mil efter mil.

Sportigt utseende
Det är svårt att gå ifrån bilen utan att ständigt kolla bak över axeln på den offensiva fronten. Planerar du på att köpa dig en Ford Kuga är det mer ett måste än ett alternativ att utrusta bilen med ST-line paketet. Designpaketet förändrar mer än bara insidan. Bland annat ingår det ett par tuffa 18” fälgar, röda bromsok, bakspoiler och en läcker takreling med svart finish. Vad du får är helt enkelt en bil med en mjuk och miljövänlig personlighet men med ett aggressivt och uppjagande utseende.

Körupplevelse
Att åka runt i Ford Kuga är minst sagt en förträfflig upplevelse. Bilen går mjukt längs vägarna med låg bullernivå inuti kupén. Automatlådan växlar lugnt och sansat, och hänger snabbt på ifall du trycker ner gasen för en omkörning. Bagageutrymmet är rymligt och i baksätet finns det gott om plats för dina medpassagerare. Kuga E85 fungerar därför super som en miljövänlig familjetransport.

Men det absolut bästa med Ford Kuga visar sig när du slängt ur familjen ur bilen och ger dig ut på inspirerande vägar för att väcka liv i Kugan. Det är få SUVs som kan mäta sig med den precision som Kuga erbjuder, speciellt i den prisklassen som bilen ligger i. Med växellådan i sportläget hänger Kuga med på alla dina upptåg. Det är nästintill omöjligt att inte sitta med ett stort flin på läpparna när man slänger in bilen i tajta kurvor och gasar ut ur kurvorna med högerfoten limmad på gaspedalen.

Dock upplevs Flexifuelmotorn på 1.5 liter som för klen för en aggressiv Kuga. Bilen tar gärna sig an rollen som en blodtörstig puma när du trycker gasen i botten längs slingriga landsvägar men man märker snabbt att bilen skriker efter mer kraft. Bilen väger över 1,7 ton vilket gör att motorn behöver strax under 10 sekunder på sig för att ta sig till 100 km/h från stillastående. Men tack vare ett välbalanserat chassi störs man dock inte allt för mycket av den stora vikten när man slänger bilen fram och tillbaka längs kurviga vägar.

Köra på E85 eller bensin?
Motorbenämningen: ”Flexifuel” kommer ifrån att bilen kan drivas av antingen bensin eller E85. E85 är en blandning av bensin och etanol men består primärt av etanol. Att köra bilen på E85 är det betydligt mer miljövänliga alternativet som tidigare nämnt och medför inte att bilen beter sig annorlunda på något sätt rent körmässigt. Däremot är energinivån lägre i E85 och Kugan måste därav sörpla i sig större mängder drivmedel än om du enbart har bensin i tanken. När vi provkörde Kugan kom vi fram till att bilen drar ungefär 25-30% mer när den drivs av E85. Vilket som vid första anblick inte känns som ett problem då E85 är billigare att tanka än bensin.

Men E85 är inte i närheten av att vara 25-30% billigare än ren bensin. Och det är på grund av detta som E85 fallerar. Inte på grund av att bilen går dåligt på etanol utan Ford Kuga fortsatte leverera oavsett vilket drivmedel som låg i tanken. Men att köra bil i Sverige är redan dyrt nog. Vi har bland världens högsta skatter på drivmedel så varför skulle någon vilja göra bilkörningen dyrare för sig själv? Nuvarande bensinpriser tagna från OKQ8 visar att E85 är 17% billigare per liter än bensin, vilket innebär att det blir nämnvärt dyrare för dig som konsument.

Visserligen får du en lägre fordonsskatt men det räcker inte för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att köra på E85. Om man därav står i valet mellan att köpa en hybrid/elbil eller etanolbil blir valet rätt enkelt. Elbilar för med sig många fördelar som låga årsskatter och sänkta förmånsvärden för den med företagsbil. Samtidigt som el är avsevärt billigare än något annat drivmedel.

Slutsats
Att biltillverkare kommer med ytterligare lösningar på dagens klimatproblem är enbart positivt. Att Ford väljer att väcka liv i etanolmotorn är spännande för bilindustrin, men vi ställer oss tvekande till huruvida etanolbilen är här för att stanna. Inte för att Ford Kuga E85 är dålig på något sätt då Kuga E85 är en utmärkt bil som tar sig an det mesta du ställer i dess väg utan att kompromissa med komfort eller körglädje. Men som privatperson blir det dyrare för dig att tanka E85 än andra drivmedel. Om E85 är ett drivmedel som hör hemma i framtiden beror helt och hållet på hur prissättningen utvecklas. Men fram tills att priset sjunker kraftigt förblir E85 gårdagens miljöhjälte.

Körglädje 6/10

Komfort 6/10

Lust att äga 4/10

Exteriör 7/10

Interiör 6/10

Praktikalitet 7/10

Prisvärd 7/10

Sammanfattning

6,14


Ford Kuga E85 är hård på utsidan men mjuk på insidan. Oavsett hur bra etanoldrivna bilar Ford kommer leverera ligger etanolbilens öde utanför deras kontroll. Med en lägre prissättning på etanol kan E85 bilarna göra succé.
Vill du läsa mer?
Recension: Dacia Duster – Plånbokens bästa vän

Kommentarer inaktiverade.