Dacia Duster – Plånbokens bästa vän

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider
Att köpa en sprillans ny bil är en häftig upplevelse men oftast väldigt kostsam. Priset för att äga en bil som rullat färre mil än antalet Game of Thrones-säsonger och som doftar av den beroendeframkallande nybilsdoften är högt och för många inte ekonomiskt försvarbart. Detta försöker Dacia råda bot på genom att erbjuda marknadens billigaste bilar utan att kompromissa allt för mycket med körupplevelsen. För att sätta detta på test har vi därför provkört nya Dacia Duster för att se om det ekonomiska alternativet kan ta dig mot nya höjder.

Dacia är från start ett rumänskt bilmärke men köptes innan 2000-talet upp av Renault. Dacias signalement är att de producerar bilar till ett lågt pris. Detta gör de bland annat genom att använda sig av äldre beprövade instrument och system i bilarna. Men även genom att hålla bort så mycket onödiga tekniska leksaker och krimskrams som möjligt. Vad du får är en bil som tar dig från A till B på enklaste och billigaste sätt. Ett vällyckat koncept då Dacias säljsiffror ökat konstant de senaste åren med säljsiffror på en bra bit över halvmiljonen år 2018. Till och med biskopen av Rom, Påven som haft ett flertal spännande bilar i sitt garage åker numera runt i en Dacia Duster.

Dacia Duster
Årsmodell: 2018.
Motor: Fyrcylindrig, 1.5 liters dieselmotor.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuellåda.
Toppfart: 180 km/h.
0-100 km/h: 12,1 sek.
Vikt: 1512 kg.
Årsskatt: 4568 kr.
Pris: Från 136.400kr.
Bagageutrymme: 411 liter. (1,444*)
* Med fällda säten.

Positivt överraskad av komforten
Dacia är ett välkänt och omtalat bilmärke, både på gott och ont. Folk som vill ha billigaste välfungerade bil älskar Dacia medan motorfantaster och fartgalningar ofta skojar bort det rumänska bilmärket för dyrare och snabbare alternativ. Detta gjorde att vi som är unga och dumma fartdårar som föredrar tyska prestationsvagnar med stora motorer hoppade in i Dustern med en tveksam inställning.

Men vi blev positivt överraskad av den komfort nya Dacia Duster bjuder på. Istället för att bjuda på samma komfort som stenbilen i: ”Familjen Flinta” som vi fruktade, så sitter man relativt bekvämt (med tanke på priset) och med tillval som infotainmentsystemet ”MediaNav Evolution” och automatisk klimatanläggning känns bilen modern. Som det dock kan förväntas av en bil i denna prisklass så är interiören knapp och består av mer plast än samtliga Svenska Hollywoodfruar.

Dustern är någon form av en kompakt SUV, vilket medför att det ser ut att finnas mer utrymmet än vad det faktiskt finns. Det finns gott om huvudrum, men om dina medpassagerare är av det längre slaget blir det snabbt trångt i baksätet då benutrymmet är knapert. Bagageutrymmet är godkänt och har ungefär samma kapacitet som konkurrenterna.

Att man sitter i en ekonomibil påminns man dock ständigt av. Att implementera välfungerade isolering prioriterades bort i budgeten och resultatet blev en hög bullernivå och en ständig kyla från dörrarna. Det välbeprövade infotainmentsystemet gick på strejk till och från genom att vägra koppla upp sig till min telefon. Någon riktig lösning fanns inte förutom att starta om bilen om och om igen tills ”MediaNav Evolution” gav med sig.

En gemensam nämnare bland billigare produkter är tråkiga och enkla designer. Några exempel är ICA Basic och Eldorado vars monotona förpackningar som inte är särskilt aptitretande. Men Dacia vände på konceptet och klädde in bilen i en häftig skepnad som inte avslöjar vilken prisklass bilen spelar i. Den nyaste faceliften kom 2018 och gav bilen ett betydligt kaxigare utseende än tidigare generationer. Den uppbrusande fronten ger intrycket av att bilen vill och kan ta sig fram precis vart den vill. Takräckena och de utåtbuktande ”gälarna” som sitter på sidan av bilen bygger vidare på bilens street-cred som häftig SUV.

Svårt att hitta någon form av körglädje
När det kommer till att köra bilen så är Dacia Dusters körglädje som min förmåga att gå rakt en blöt utekväll – oexisterande. Att vrida om ratten är lätt, alldeles för lätt för att bidra till någon form av dynamisk körupplevelse. Majoriteten av den kraft som motorn har att bjuda på kommer så fort man tryckt ner ungefär en tredjedel av gaspedalen. Stampar du gasen i botten brummar motorn lite mer, men snabbare går det inte. Detta resulterar i en oinspirerande körning och en ”hoppig” körupplevelse tills man vant sig som Daciaägare.

Som väntat återfinns inga större fartresurser under huven på Dacia Duster. Dieselmotorn på 115 hästkrafter som satt under huven på testbilen tar 0-100 km/h på en halv eftermiddag, och du lär förmodligen aldrig hitta en väg lång nog för att nå topphastigheten på 180 km/h. Den sexväxlade manuellådan består av korta växlar vilket är till fördel för den som vill köra bilen off-road. Men kör man i stadstrafik börjar man skrika efter automatlådan då man blir snabbt lika frustrerad som när man såg sista avsnittet av Game of Thrones.

Mest bil för pengarna
Så Dacia Duster bjuder på medioker komfort, plastig interiör och att köra bilen är lika spännande som att skattedeklarera. Ändå tycker vi att Duster borde vara ett givet köp för många och det är tack vare Dacias största säljfaktor: priset. För 136.000kr får du den billigaste varianten av Dacia Duster. Jag tar det igen. För bara 136.000kr får du en sprillans ny SUV. Den kommer komplett med nödvändiga ting som ratt, fyra hjul, backspeglar, motor och den bedårande nybilsdoften. Vad mer behövs egentligen?

Denna bil är inte för mig eller för dig som är bilintresserad och gillar att sicksacka dig fram i morgontrafiken. Anledningen till att folk köper Dacia Duster och kommer fortsätta göra det är av samma anledning som folk flyger med Ryanair och varför folk köper produkter från Eldorado. För att det är billigt och gör sitt jobb. Vill du ha en ny SUV som tar dig från A till B på billigaste möjliga vis utan att kompromissa med de egenskaper en SUV för med sig finns det inget bättre alternativ än Dacia Duster.

Ska du köpa en Duster ska du köpa bilen i dess billigaste form. Som vanligt finns det diverse tillval du kan välja till men det förstör Dacias charm. Testbilen var utrustad med Prestigepaketet och diverse godsaker, vilket resulterade i en prislapp på nära 200.000kr. Vad du får är s.k. ”Döda-vinkeln varnare” som spelar spratt med dig och blinkar till lite när de känner för det. Du får även ett löjligt armstöd till förarstolen som inte är brett nog för att du ska kunna vila din arm där bekvämt. Med den prislappen ligger du farligt nära Dacias konkurrenter och då är Duster inte det självklara valet längre.

En riktig skogsmulle
Om du är en friluftsmänniska och vill ta bilen med dig hela vägen ut i skogen ska du dock strunta i det tidigare stycket. Slänger du på 30000kr på priset får du nämligen fyrhjulsdrift och en starkare diesel- eller bensinmotor och tack vare detta tar Duster sig fram lite var som helst i klass med bilar långt över sin prisklass. Under testkörning satt jag bakom ratten, en storstadsgrabb som inte kan skilja på en gran och en ek. Fylld med adrenalin gav jag mig ut på skogsvägar som var i sämre skick än mig dagen efter min första Jägermeister-fylla. Katastrofala det vill säga. Men Dustern tog sig fram med bravad. Trots tajta skogsstråk med leriga och vattenfyllda vägar gav Dacian inga tecken på att den hade några svårigheter med att ta sig fram.

Slutsats
Är du som oss och gärna skuldsätter dig för resten av livet för att kunna köra en bil som väcker dig ordentligt om morgnarna med vansinniga accelerationer och som är fullproppad med lyx och tekniska leksaker så kommer du inte köpa en Dacia Duster. Men om du hellre ser dig själv i en solstol i Karibien med en drink i handen istället för att lägga alla dina hårt förvärvade pengar på en massiv plåtburk så borde du köpa en. Dacia Duster är en mycket vettig bil och består av det allra nödvändigaste för att frakta dig och din familj från A till B på billigaste möjliga sätt. Förståeligt nog får du räkna med en halvdan komfort, trist interiör och en oexisterande körglädje. Men vad gör det när du är på väg till flygplatsen för att resa till varmare breddgrader.

P.S. Kolla gärna in vår POV-video på bilen i fråga:

Körglädje 2/10

Komfort 4/10

Lust att äga 3/10

Exteriör 7/10

Interiör 4/10

Praktikalitet 6/10

Prisvärd 9/10

Sammanfattning

5


Dacia Duster är tom på lyx och körglädje. Men fullproppad med charm. Med en prislapp så låg att någon borde anmäla Dacia till konkurrensverket får du en bil som är kapabel till att ta dig genom eld och vatten på enklaste vis, samtidigt som Duster erbjuder mer bil för pengarna än någon annan konkurrent.

Kommentarer inaktiverade.