BMW 330e – Laddad med körglädje

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider
När nya 3-serien lanserades blev den hyllad världen över för extraordinära körglädje. Många BMW-fantaster liknar den nya bilen med den äldre, kultförklarade E46 M3. Vilken inom BMW-kretsar är känd för att vara en av BMW:s absolut bästa bilar, om inte den absolut bästa. Men det är nästan tjugo år sedan den första E46 M3 såg solen för första gången och mycket har hänt sedan dess. Nu för tiden tvingas biltillverkare packa ner blyga fyrcylindriga motorer istället för vrålandes V6:or under huven för att uppfylla dem allt mer hårda regleringar som införs av länder världen över. BMW har därav tagit den körglada 3-serien och slängt in en elmotor för att bevisa att hybrid- och elbilar inte behöver innebära slutet för körglada bilar. Med hjälp av Förenade Bil provade vi nya 330e för att se om den lever upp till våra höga förväntningar.

BMW 330e
Årsmodell: 2020.
Motor: Fyrcylindrig, turbomatad bensinmotor.
Elektrisk motor.
Kraftöverföring: Automatisk växellåda, Bakhjulsdrift.
Toppfart: 230 km/h.
Vikt: 1815 kg.
Årsskatt: 360kr.
Elektrisk räckvidd: 40km.
Pris: Från 479.000kr

Utbudet av hybridbilar ökar konstant. I takt med att vi människor blir mer miljömedvetna lägger biltillverkare världen över om sin produktion till att tillverka fler hybrid- och elbilar. Dock förknippas ofta hybrid- och elbilar med obefintlig körglädje vilket skrämmer bort motorintresserade. Därför är det helt klart spännande när BMW som alltid varit ett bilmärke som fokuserat på körglädje ger sig in i hybridkriget. BMW 330e lanserades 2016 som BMW:s första laddhybrid för den stora massan och nu finns den byggd på den nya, körglada plattformen G20. Hybridlösningen finner vi också bland annat i den större lyxkryssaren, 530e. Men 3-serien kan ses som mellanbarnet och det mer körglada alternativet bland BMW:s standardmodeller, och som både min lille- och storebror är väl medvetna om är mellanbarnet alltid bäst.

Redan efter en knapp timme i 330e är det inte svårt att förstå varför bilen är så internationellt accepterad som den är. På vägen gör den det som BMW gör bäst, nämligen att erbjuda körglädje i mängder. Bilen styr metodiskt in i kurvorna och ut från kurvan ger elmotorn dig en omedelbar kick som backas upp av den fyrcylindriga bensinmotorn. Motorljudet som ryter ger dig gåshud och gör att du aldrig vill släppa gasen. (i alla fall om du gör ditt yttersta för att glömma bort att ljudet är artificiellt)

Kraften i bilen kommer från samma fyrcylindriga, turbomatad bensinmotor som vi finner i 320i. Den motorn producerar 184 hästkrafter, och efter att BMW:s ingenjörer har slängt in elmotorn finner vi en totaleffekt på 252 hästkrafter. Men det räckte inte enligt ingenjörsligan nere i Tyskland, utan man valde att lägga in en sportinställning som kallas för: ”XtraBoost”, som ökar effekten av elmotorn en kortare stund vilket resulterar att motorerna sätter ner sammanlagt 292 hästkrafter fördelat på de fyra hjulen. ”XtraBoost” är förövrigt ett oerhört töntigt namn på en häftig funktion. Det är nästan som att BMW flugit ner manusskrivare från: ”The Fast and the Furious” filmerna för att komma på den beteckningen. Det är i alla fall den enda godtagbara förklaringen.

Men namnet är inte det viktiga, utan snarare dess effekt. BMW påstår att bilen ska accelerera från stillastående till 100 km/h på cirka 5,9 sekunder när ”XtraBoost” är aktiverat. Huruvida det är tyskarna som varit blyga eller om den häftiga el-accelerationen spelar ett spratt med ens sinne är oklart, men det känns snabbare än så. Dessa kvicka fartresurser tillsammans med att bilen är bakhjulsdriven i vanlig BMW-regi bidrar till en förstklassig körupplevelse.

Det finns något som BMW alltid lyckas med och det är bilarnas utseende. BMW tillverkar bilar som kommer med en kaxig image och det återspeglas i bilens yttre. Den häftiga fronten som närmast kan liknas med en hungrig vithaj kan få vilken medtrafikant som helst att bli nervös när du dyker upp i deras backspegel. I jämförelse med den äldre generationen finns det lite olikheter. Bland annat nya strålkastare och ny grill fram, men även nya lyktor där bak. Under provkörningen fann jag mig ofta blängandes på skyltfönster när jag rullade nerför stadsgatorna för att få en glims av återspeglingen av denna attraktiva mellansedan till bil.

Den nya 3-serien har fått många tekniska uppgraderingar. Bland annat har mittenskärmen blivit större och erbjuder nu touchfunktion. Mittenpartiet har också fått sig en behövlig uppgradering med en snyggare växelspak och välintegrerade knappar som styr allt från köregenskaper till infotainmentsystemet. I de tidigare generationerna har just infotainmentsystemet känts omodernt men äntligen är det ändring på det. När man sitter bakom ratten och fifflar med systemet så känns det helt rätt. Oavsett vad man försöker göra så går det snabbt att leta sig fram mellan menyerna utan att ta allt för stort fokus från vägen. Den centrala kontrollen som låter dig styra systemet utan att kleta ner mittenskärmen med dina fingrar fungerar klockrent och är förvånansvärt tillfredsställande att snurra runt i menyerna med.

Några andra roliga tekniska uppgraderingar är bland annat mobilstödet. Med hjälp av din telefon sparar du dina personliga inställningar och om du någon gång finner dig bakom ratten i en annan 3-serie ställer den in inställningarna automatiskt utifrån det som är sparat på din mobil. Även en trådlös laddplatta för din telefon ingår.

Det negativa med att slänga in ett stort batteri i bilen är bland annat vikten men även dess storlek. Bagageutrymmet har av denna anledning krympt ordentligt då man behövt göra plats för batteriet. I baksätet känns det rymligt tack vare att bilen växt både på bredden och längden sen den tidigare generationen. Förståeligt nog känns det inte lika komfortabelt och vidsträckt som i en 5-serie men körglädjen kompenserar för detta mer än väl. Att slänga in ett stort batteri resulterar ofta i egenskaper som inte förknippas med körglädje men BMW har löst detta genom att lägga det tunga batteriet under baksätet och istället placerat bensintanken över bakaxeln. Vilket löser många av de negativa effekter som ett tungt batteri placerat i bakändan av bilen ger.

Jag tänker inte förnedra den ikoniska E46 M3 genom att jämföra den med en hybridbil med artificiellt motorljud. Men jag vill i alla fall tro att E46 M3 hade varit stolt över dess elektriska efterföljare. Trots att en hybridlina oftast förknippas med tristess i sin värsta form erbjuder nya 330e körglädje i mängder. Med ett coolt utseende och snabba fartresurser dominerar 330e vägen den kör på. Om detta är ett smakprov av vad vi kan förvänta oss av framtida hybrid- och elbilar från BMW är bilens framtid kanske inte så pjåkig trots allt.

Körglädje 9/10

Komfort 7/10

Lust att äga 7/10

Exteriör 8/10

Interiör 8/10

Praktikalitet 4/10

Sammanfattning

7,17



BMW ger oss bilintresserade hopp inför framtiden.
Vill du läsa mer?
Recension: Ford Focus Active Tourer – Kombibil på steroider

Kommentarer inaktiverade.