Premiär för Fords nya el-suv med ett kontroversiellt namn: Ford Mustang Mach-E

IMG_2254
IMG_2358
IMG_2199
IMG_2233
IMG_2224
IMG_2206
IMG_2288
IMG_2277
IMG_2293
IMG_2295
IMG_2333
IMG_2367
IMG_2339
IMG_2250
IMG_2392
previous arrow
next arrow
IMG_2254
IMG_2358
IMG_2199
IMG_2233
IMG_2224
IMG_2206
IMG_2288
IMG_2277
IMG_2293
IMG_2295
IMG_2333
IMG_2367
IMG_2339
IMG_2250
IMG_2392
previous arrow
next arrow
I måndags var det dags. Ford presenterade den omtalade el-suven som är startskottet på en genomgående elektrisk satsning värd över 100 miljarder SEK. Bilen som hade världspremiär går under det kontroversiella namnet: ”Ford Mustang Mach-E”. Därför befann vi oss i Oslo för att medverka på presseventet tillsammans med Ford för att försöka reda ut om den nya el-suven lever upp till sitt anrika namn.

Ford Mustang är ett varumärke med mycket historia. Ända sedan den första Mustangen gick i produktion 1964 har det varit en bil som är starkt förknippad med hisnande prestanda och en kaxig utstrålning. Kärnan i bilen har alltid varit den ikoniska, amerikanska V8-motorn vars dundrande ljudnivå kan få vem som helst att bli kär i den amerikanska muskelbilen.

Därav känns det vågat av Ford att stämpla det anrika varumärket på en elektrisk familjesuv. Förståeligt nog har reaktionerna varit blandade. Runt om på internet kritiseras Ford för namnvalet av inbitna Mustangfans, sportbilsentusiaster och förvånansvärt många 15-åriga killar utan körkort. (Huruvida Ford tar till sig kritiken från den sistnämnde gruppen är oklart.) Att inskränka på det heliga varumärket med en bil som inte får miljöpartister att slänga tomater (närodlade och ekologiska sådana, såklart) på bilen när man dundrar igenom Södermalm känns för många vedervärdigt.

Tydliga drag av Mustang
Utseendemässigt märks det att bilen byggts med samma DNA som den klassiska Ford Mustang. Baktill finner vi bland annat de ikoniska ståendes baklyktorna och framtill finner vi samma aggressivitet och kaxighet som återfinns på den välkända Mustangfronten. För att behålla Mustangidentiteten har man valt att behålla utformningen av den igenkända Mustanggrillen, trots att den inte längre fyller någon funktion. Vidare har man svartmålat taket oberoende av vilken färg du väljer på din Mach-E, vilket gör att taklinjen inte ser lika bastant ut.

Interiört finns det gott om plats. Bilen känns hög och rymlig och bakom ratten känns allt välplanerat. Ett ljudsystem från Bang & Olufsen ingår i standardutförandet vilket oftast är ett dyrt tillval hos många andra tillverkare. I mitten finner vi en stor skärm som kontrollerar infotainmentsystemet och bilens köregenskaper. Det är visserligen en snygg lösning men den känns lite mycket ”Tesla”. Nu när Ford levererar en bil som ska och kan konkurrera mot Teslas nästkommande bil: ”Model Y” tycker jag personligen att en annorlunda lösning som inte ser ut att komma direkt från Teslas ritningsbord varit det bättre valet. Hur som helst ska du genom denna skärm kunna kontrollera allting som är relaterat till bilen och din körupplevelse.

Bagageutrymmet ska rymma 402 liter och framtill finner vi en ännu ett utrymme där du kan placera dina saker som Ford kallar för ”Frunk” som rymmer 100 liter. En fiffig detalj är att utrymmet är ursköljningsbart vilket gör att du med ett gott samvete kan slänga ner alla dina skitiga ting där.

Din mobiltelefon agerar bilnyckel
Den med ett tränat öga har förmodligen märkt avsaknaden av dörrhandtag. Det sitter istället en liten knapp på vardera dörr som vid knapptryck öppnar dörren tillräckligt för att du ska kunna dra upp dörren. Ford implementerar också ett nytt ”Phone as a key” system som fungerar som det låter. Med hjälp av Bluetooth agerar din telefon bilnyckel. Bilen känner ifall du är nära och öppnar då dörren automatiskt till dig och låter även dig starta motorn utan en fysisk nyckel. Ett spännande koncept som ska bli intressant att få se i verkligheten. Trist bara om din mobil blir stulen. Det finns dock möjlighet för dig att knappa in en kod i en knappsats som sitter på B-stolpen för att öppna bilen och en separat kod för att starta bilen. Om inte telefontjuven hunnit dit före dig, det vill säga.

Vill du vara snabbast på vägen får du vänta till 2021
Mach-E kan beställas i olika utföranden. Standardversionen är bakhjulsdriven för körglädjens skull och ska enligt Ford kunna köra upp till 600 km på en laddning om du väljer det större batteriet. Prestandamässigt levererar standardversionen med det större batteriet 285 hästkrafter, vilket resulterar i en 0–100 km/h tid på mindre än 8 sekunder. Räcker inte detta finns det en fyrhjulsdriven version som med det större batteriet ger 337 hästkrafter och skalar därmed av en sekund från 0–100 km/h tiden gentemot standardversionen. Detta till bekostnad av kortare räckvidd. Alla modeller är dock hastighetsbegränsade till 180 km/h.

Om du vill kappköra mot Teslas och ha en rimlig chans att vinna får du dock vänta tills Mustang Mach-E GT kommer till Sverige 2021. Prestigemodellen ska kunna accelerera från stillastående till 100 km/h på snabba tre och en halv sekund, precis i linje med Tesla Model Y. Vilken bil som vinner är dock oklart då Ford inte gått ut med bilens topphastighet ännu.

Men vill du beställa bilen redan idag får du glömma bort den svenska nationalsången och skaffa norskt medborgarskap för bilen rullar inte ut i Sverige förrän i slutet av 2020. För 422,000 norska kronor är ett exemplar av Mach-E din. Ett mycket attraktivt pris tydligen då Ford Norges administrativa direktör Per Gunnar Berg fick motta jubel när han avslöjade priset för publiken. Något svenskt pris är inte angivet än.

Ford Europas chefsingenjör Murat Gueler var med på presentationen i Oslo och han höll ett brandtal om hur viktigt det har varit att få med den sportighet som är förknippat med Mustang. Bland annat nämnde han hur man jobbat med sittpositionen så att det ska kännas som att du sitter i en häftig sportbil, trots att du kör en stor SUV. Hur väl Ford har lyckats med detta är det få som vet. Bill Ford, VD för Ford är en av de få och trots att han var skeptisk till en början var han mycket positivt inställd till Mustangnamnet efter en provkörning. Detta bådar väldigt gott men exakt hur Mustanginspirerad körningen är lär vi inte få reda på ett tag förrän Ford bjuder in till presskörning av Mach-E.

Sammanfattning
Ford Mustang Mach-E ser lovande ut och utgår man från det vi har fått se och höra från Fords pressvisning tar Ford Mustangbeteckningen på största allvar. Om bilen lever upp till sina höga förväntningar och hamnar i ett bra prisfack även utanför Norge är vi säkra på att Mach-E kommer bli en internationell storsäljare. Men fram tills att vi vet mer kommer åtminstone jag hålla hårt i mina surt fördärvade pengar och fortsätta avguda det klassiska V8-mullret som man så starkt förknippar med Ford Mustang.

Kolla gärna in följande klipp från när vi var på pressvisningen i Oslo!

Kommentarer inaktiverade.