Krönika: Volvo skjuter sig själva i foten

Tidigare i år avslöjade Volvos VD, Håkan Samuelsson att de planerar att begränsa toppfarten på alla sina modeller till 180 km/h. För den som missat det så har Volvo med sina nya modeller börjat konkurrera på premiummarknaden på riktigt. Volvo har gått från att tillverka mediokra och säkra familjevagnar för människor som anser att melodifestivalen är en lika viktig tradition som julafton, till att tillverka häftiga och säkra premiumvagnar som imponerat på journalister och bilägare världen över. Det svenska bilmärket har på så sätt seglat in och tagit en position på den globala premiummarknaden och börjat stjäla kunder från inbitna aktörer som Audi, BMW och Mercedes-Benz. Istället för att kapitalisera på denna möjlighet och fortsätta ta marknadsandelar valde Volvo istället att plocka fram den rostiga revolvern ur skrivbordslådan och skjuta sig själva i foten genom att begränsa en av de viktigaste faktorerna hos premiumbilen: toppfarten.

Att Volvo ligger i framkanten när det kommer till säkerhetstänk är inget som undgått den bilintresserade. Enda sedan man var först med att implementerade säkerhetsbälten i sina produktionsbilar 1959 har säkerheten varit Volvos huvudfokus och främsta säljargument. Mängder av människor världen över förlitar sig på dessa svenska herrgårdsvagnar för att transportera deras familjer från A till B på ett säkert och komfortabelt sätt. Samuelsson säger själv: ”Volvo är ledande inom säkerhet: det är något som vi alltid har varit och alltid kommer att vara”. Att man därför ständigt kommer på nya lösningar och uppfinningar som ska göra bilfärden tryggare och säkrare är inget utanför det ordinära.

Volvo tar efter Titanic
Genom att begränsa toppfarten gör Volvo en målgrupp väldigt nöjda. Människor som sätter bilens säkerhet som högsta prioritet när det kommer till valet av bil. Men lika säkert som att dessa individer tvingar sina barn att använda stödhjul på cykeln tills de fyllt 15 så kör de redan Volvo. Att implementera en hastighetsspärr på 180 km/h utökar inte den målgruppen. Istället förstör Volvo för sig själva på premiummarknaden.

Se premiummarknaden som ett stort och öppet hav. Med hjälp av de nya modellerna har Volvo tagit ett stort kliv in på marknaden och färdas därför i ett stort och robust skepp som sakta men säkert åker omkring och plundrar diverse båtar och öar på andelar. Från att inte haft någon betydande position på detta stora hav till marknad är nu Volvo en makt de andra aktörerna måste räkna med. Eller rättare sagt, var en makt tills styrelsen fick för sig att vända på skutan och sikta in sig på ett isberg i sann Titanic-anda.

Toppfarten är en central faktor när det kommer till premiumbilar. Inte nödvändigtvis för att samtliga premiumbilsförare vill dundra nerför motorvägen i 250 km/h, utan för att det är en symbol för frihet. Många förare av premiumbilar med större motorer har säkert aldrig varit i närheten av bilens toppfart, men vill ändå kunna stoltsera med att deras bil når höga hastigheter. Det handlar inte om ”när”, utan snarare ”om”. Premiumbilar ligger oftast i en hög prisklass och du vill som förare veta om att du kan läxa upp dina grannar och dominera frifartssträckorna längs Autobahn.

Begå myteri
Jag har kört några av Volvos nya modeller, bland annat nyaste S90 med T8-motorn och Volvo V90. Det är därför denna nyheten gör mig så förbannad. För det är suveräna bilar som imponerar både invändigt och utvändigt. Bilar som kan mäta sig med premiumbilarna gällande prestanda, komfort och ha-begär. Att då begränsa en så grundläggande egenskap hos premiumbilen, vilket gör att många kunder kommer fortsätta välja bort Volvo för mer etablerade aktörer som Audi, BMW och Mercedes-Benz känns dumdristigt. Hur Volvos PR-avdelning inte begått myteri och tvingat kaptenen Samuelsson att gå på plankan är för mig ett mysterium.

Kommentarer inaktiverade.