Volvo V60 Cross-Country – Villa, vovve och Volvo?

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider
Att Volvo gång på gång toppar topplistor på vilka bilar som säljs mest i Sverige har knappast undgått någon. Volvo är idag, trots att varumärket numera är kinesiskt, lika viktigt för svensk kultur som fika, morgonkaffet och melodifestivalen. Om du vill passa in i den svenska modellen är det ett måste att ha villa, vovve och Volvo. Att trycka sig in i den svenska vardagen så starkt att varumärket är tydligt präglat i den svenska kulturen är ingen lätt uppgift. Snarare tyder det på att Volvo måste producera bilar som är oklanderliga från topp till tå. Detta väcker funderingar hos oss på Fyra Hjul då vi alltid sett de tyska premiummärkena som ledarna för premiumkombibilar och ser hellre en tyskproducerad premiumvagn på uppfarten i våra hem. Men vi är öppna för nya intryck och väljer därför att provköra Volvo V60 för att se vad den svenska herrgårdsvagnen har att erbjuda gentemot sina tyska konkurrenter.

Volvo V60 är utan tvekan en mycket attraktiv herrgårdsvagn. Dessvärre var bilen vi provkörde av första generationen, vilket medför att den inte fått den kaxiga facelift som andra Volvos genomgick under 2018. Men vi hängde inte läpp för det. Karossen bjuder på ett stilrent premiumliknande uttryck med ett tydligt inslag av Volvo. Till skillnad från dess föregångare (Volvo V70) känns inte karossen stor och klumpig, istället känns chassit komprimerat och slankt. Trots att utrymmet inuti bilen känns precis lika rymligt med ett obetydligt mindre lastutrymme, vilket underlättar när du tar med familjen på er årliga Sälen-resa som de ambassadörer ni är för den svenska modellen.

En tanke som ofta slog mig medan jag gled ned längs de skånska motorvägarna var: ”När byggdes den här bilen? 2012? 2014?”. Det finns ingenting inuti bilen som tyder på att det är en numera premiumbil från 2018 du sitter i. Interiören känns tagen direkt ur valfri Volvo från 2012. Jag vill dock vara djävulens advokat och belysa det faktum att testbilen är från första generationen av Volvo V60s tillverkade 2018 och att bilar som tillverkades senare och därför ingår i generation två, har fått en häftig facelift som gjort om interiören till det bättre. Trist att man inte kom på att detta behövdes tidigare hos Volvo. För det känns som att något viktigt saknas med bilen. Lite som att äta tacos utan ost, det blir inte bra utan en av kärnkomponenterna.

När du sedan är stressad efter en lång dag på ditt monotona 9-5 kontorsjobb för att hinna hämta din yngste på förskolan, men fortfarande ha tid för att slänga ihop en snabb måltid innan du behöver skjutsa din äldste till fotbollsträningen så är allt som krävs en tung högerfot. Resten löser den automatiska växellådan. Dock lider växellådan av det jag själv väljer att kalla för: ”Uh oh, vad ska jag göra nu?” syndromet. Detta ökända syndrom visar sig på så sätt att när du som förare trycker ner gasen i mattan, behöver växellådan lite för lång tid på sig för att förstå vilken växel som ska användas. Då det är en renodlad familjebil och inte en anabolapumpad sportbil vi testkör är detta ett faktum jag dock har överseende med.

Det är förståeligt varför Volvo är så pass populärt som det är i Sverige. Volvo V60 har utrymmet, kapaciteten och förmågan att hantera alla vardagliga svenssonäventyr. Interiören gör dock att V60:n tappar några poäng gentemot sina konkurrenter. En premiumvagn från 2018 måste ha något modernare interiör för att kunna stå ut gentemot sina tyska rivaler. Men Volvon bjuder på mycket annat positivt, bland annat en härlig motor och ett snyggt chassi. Men vi på Fyra Hjul är inte helt övertygade än, och sannolikheten är att vi kommer fortsätta välja bratwurst och sauerkraut på tallriken framför falukorv och blodpudding.

Körglädje 6/10

Komfort 7/10

Lust att äga 6/10

Exteriör 6/10

Interiör 4/10

Praktikalitet 8/10

Sammanfattning
6.2
Behöver du en stabil och komfortabel familjekryssare så kommer Volvo V60 göra dig mer än nöjd.

Vill du läsa mer?
Recension: Volvo XC90 – Villa, vovve och ett lejon

Kommentarer inaktiverade.